Ineens sta je op een andere afdeling, werk je met collega’s die je niet goed kent. 

Zo gaat met verplegend personeel in ziekenhuizen. Zo ook bij Linda (niet haar echte naam). Ze geeft leiding aan een grote afdeling in het ziekenhuis gespecialiseerd in hart en vaatziekten. Haar teams zetten zich nu in de strijd tegen covid-19. “Hoe begeleid ik mijn mensen hier het beste door heen?” was Linda’s hulpvraag. “Behalve de angst voor zelfbesmetting is er ook onrust over de nieuwe werkzaamheden.” Of iets anders nog? Of anders omschreven?

Goed uitchecken
We bespreken dat bewuste aandacht voor de medewerkers belangrijk is. Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn, wat er moet gebeuren en ook weer ontspannen naar huis gaan. Bewust in- en uitchecken noemen we dat. Bij aanvang van de dienst is er een moment samen waar we de werkzaamheden voor de dag bespreken, aan het einde van de dienst bespreken we het het is gegaan. “Dat doen we in teamvorm, maar ook één op één. Zeker als iemand echt even zijn of haar hart moet luchten.” 

Complimenten
Linda loopt bewust meer rond om haar team aan te spreken en positieve feedback te geven. Ze merkt dat onze tip om veel complimenten uit te delen een positief effect geeft. Wat er goed gaat, wordt extra benoemt. Ook stelt ze kleinere doelen en deelt ze deze met haar team. “De grote doelen, zetten we even opzij. Dat we hier als team sterkt doorheen komen is voor mij nu de hoogste prioriteit.”

Categorieën: Ervaringen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *